SKEET ATMA SANATI BOLÜM 6

Referans noktası olarak kazık çakmak...
Hatırladınızmı? Beşinci bölümü şu cümleyle bitirdik: “Atıcılarımızı 8 ve 24 metre
arasındaki mesafeleri gözlerinde canlandırmak çok ilgilendirir. Bu önlemelerin
kendi akıllarında “fotoğraflarının çekilmesi” gerekir! Bu resimlere sahip olabilmek
ve onların aklımızla fotoğraflarının çekilmesi için, önleme için referans nokta
olarak kazıklar hazırlamalıyız!” 4cü istasyonda kazıkları duble için yerleştirmek
Bunlar nedir...?



Bu kazıklar yere çifter çifter toprağın üzerinden 2.80 metre çıkacak kadar çakılır.
Kazıkların üzerine orijinal boyuttaki hedef ve göze çarpan bir renkte top,
önlemeyi temsil etmek üzere, dönüşümlü olarak kazıkların üzerine bağlanır.
Şimdi, yüksek yüzeyleri temizlemeye yarayan uzayan alüminyum çubuklar
almakta fayda var. Her bir çift kazık yüksek kabinin ve alçak kabinin ilgili uçuş
yoluna dikilir. Yukarıda şekilde ve 5ci Bölümün en son resminde görüldüğü gibi,
kazıklar önlemeyi ve dördüncü istasyondaki  duble için “kontrol  bölgesini” grafik
olarak temsil etmek için kullanılır. Kazıkların güvenli durmasını sağlamak için
delik kazmak veya destek kullanmak iyi bir fikirdir, bu  şekilde karar verdiğiniz zaman özel antrenmanınızı başlatabilirsiniz. Ama dikkatli olun, kazıklar toprağa
kesinlikle dikey oturtulmalı, ve her çift kazığın dibinden en üst noktası arasındaki
mesafe tamamen aynı olmalıdır. Uçuş yolunda herhangi bir hedefin önlemesinin
boyutunun resmini beyninizde canlandırmanın önemli olacağını düşünürseniz,
başka istasyonlara da kazık yerleştirebilirsiniz. Örneğin bunu alçak kabinin
(Mark) uçuş yolunda beş ve altıncı istasyonlarda yapabilirsiniz.
Ölçüler..
Kazıklar aşağıdaki boyutlara uyarak yerleştirilmelidir.
1. Önlemeyi temsil eden, üzerinde top olan birinci kazık yüksek kabinin (Pull)
uçuş yoluna konulmalıdır, yani merkezi kazığın bir metre önüne, pull’un
uçuş yolunun yaklaşık 18 metre yanından.
2. Vurulacak hedefi temsil eden, üzerinde bir plak olan ikinci kazık aynı uçuş
yoluna yerleştirilmelidir, bir önceki kazığın 1.20 metre önünde (ölçümler
önleme hesaplamasının matematiksel yöntemi gibi yapılabilir)
3. Önlemeyi temsil eden ve üzerinde yine bir top olan üçüncü kazık, alçak
kabinin (Mark) uçuş yoluna yerleştirilir, alçak kabinin sınır işaretinin dokuz
metre önüne.
4. Son olarak, vurulacak hedefi temsil eden ve üzerinde plak olan dördüncü
kazık aynı uçuş yoluna yerleştirilir, bir önceki kazığın 1.30 metre önüne
(önleme hesaplaması için bkz. Matematiksel yöntem)
Her çift kazık, ayrı ayrı uçuş yollarında, poligonun merkez kazığı ile tamamen
aynı hizada olmalıdır. Düzgün bir yerleştirme için, birinci istasyonda pull’un uçuş
yolundaki kazıklara ve yedinci istasyonda mark’ın uçuş yolundaki kazıklara nişan
alınır.
Bunu daha iyi açıklayabilmek için, kazıkların yerleri ve ölçümleri aşağıdaki şekilde gösterilir.


Bunlar neye yarar?... 
Enstrümanlarımızı öyle bir şekilde yerleştirdikki şimdi onlar bizim, şimdiye kadar 
uyguladığımız tüm müzik gamların en somutu olan başka bir “gam” üzerinde 
çalışmamızı sağlıyor. Bu gam bizim bölünmemiş dikkatimizi hak eder, çünkü bundan birçok  şey öğrenerek pratik bilgi de elde edebiliriz. Ayrıca, bize birçok 
pratik yapma fırsatları yaratır.... 
Kazıkları yerleştirdik ve skeet sahasının ilk dört istasyonuna doğru ilerleyebiliriz.  
Şimdi ilk olarak yüksek kabinin (pull) uçuş yolundaki iki kazığa bakalım... Şayet 
kazıklar muntazam bir  şekilde yerleştirildiyse, birinci istasyondan merkezi kazık 
ile bir sıra oluşturduklarını görürüz. Onların üzerinde, hedefi görürüz ve “çok az 
aşağılarında”, önlemeyi temsil eden top gözümüze ilişir.  İkinci istasyonun 
yanından bakıldığında, top hedefin “çok az yukarısında” gözükür, çünkü 
bulunduğu yer uçuş yolunun yükselen  bölümünde, hedefin önündedir!  Şunu 
unutmayalım, topu hedefin 1.20 metre önüne yerleştirdik. Ancak, birinci 
istasyondan bakıldığında, hedef ve top bir bütün olmuşlar gibi gözükürler! Şimdi 
bu resimlere alışmaya başlayalım ve onları zihnimize sokalım, çünkü bunlar tüfek 
ile antrenmana başladığımızda çok faydalı olacaklardır. Unutmayalım ki, önleme 
topu hedefin “çok az altındadır”. Ve işte bizde tam buraya (hedefin altına) nişan 
alacağız! 
Şimdi zihnimizden bir “resim” çekelim... 
Şimdi ikinci istasyonda durursak ve yüksek kabinin uçuş yolundaki kazıklara 
bakarsak, 18 metrelik bir mesafeden 1.20 metre önlemenin ne boyutta  
algılandığının farkına varırız (algılanan önleme, görüntü olarak bu istasyonda 
nispeten küçüktür). Şimdi yine bu resmin zihnimizle fotoğrafını çekelim ve sonra 
üçüncü ve dördüncü istasyonlarda yerimizi alalım. Bu iki istasyondan sonra, 
algılanan önlemenin teorik olarak hesaplanan önlemeden daha yakın olduğunu 
hemen fark edeceğiz. Herşeyden öte, bu bize hedefe ne kadar önleme 
vereceğimizi ve hedefi vurmak istiyorsak nereye nişan alacağımızı
(önlemeye/topa) gösterir. 
Üçüncü ve dördüncü istasyonlardaki pull’un uçuş yolundaki kazıkları
gözlemlemenin ve zihnimize resimlerini yerleştirmenin yanısıra, alçak kabinin 
uçuş yolundaki iki kazığa da da dikkat etmemiz gerekir. Onlar gökyüzünden 
sarkan hareketsiz fotoğraflar gibi gözükür ve bize önlemenin gerçek boyutu 
hakkında son derece açık ve grafik  şekilde olası bir fikir verir. Bu nedenle her 
istasyonda her hedefe verilen önlemenin resmini zihnimizde canlandırmaya 
çalışalım ve onu zihnimize kazıyalım! Her hedefin kendi önlemesi olduğunun 
farkına varacağız ve o önlemeyi zihnimize ve teknik repertuarımıza yerleştirmeyi 
ve her hedefe vuracağımızda onu dışarı çıkarmayı öğreneceğiz. 
Kontrol alanı... 
Kazıkları referans noktası olarak kullanarak önlemenin gerçek boyutunu grafik 
olarak tekrar oluşturmanın son derece pratik yolunu işledik. Ayrıca, her 
istasyona, hedefleri ve önlemeleri gerçek olmayan mesafede değilde (mini 
antrenman sahamızda “pratik şeritler” ile temsil edilenler gibi), gerçek mesafede 
görmek için gittik. Ama o zaman öğrenci olduğumuzu unutmayalım... Orda bir 
yandan tüfeğimizi omuzlarken, bir yandan namluyu yönlendirmeyi kontrol etmeyi 
tatbik ettik... Ve umarım o ekzersizden bıkmadınız ve hala her antrenmanınızdan evvel tatbik ediyorsunuzdur.   Şimdi tüfek ile birkaç pratik alıştırma yapmaya 
hazırlanalım, ama bundan evvel “kontrol alanı” hakkında konuşmamız lazım. 
Bu alanda pratik alıştırmalarımızı muntazam bir  şekilde, azimle ve inançla 
yapalım! Yeni gamı aynı hevesle kullanalım, aynen sorumlu bir piyanistin büyük 
bir konserden önce duyduğu coşku ve ritimle. Mini anrenman sahamızdaki 
“egzersiz  şeritleri” hakkında yazdıklarımızı hatırladınızmı? Tekrar 4cü Bölümü 
gözden geçirmek faydalı olabilir, çünkü orda önerilen egzersizler biraz evvel 
hedeflediğimiz amaclarımıza benzemekte ama tek bir çok önemli fark var. Tüfeği 
kaldırıp ve namluyu önlemeye doğru “egzersiz şeritleri”nin yardımı ile koordine ve 
kontrollü bir şekilde yönlendirmeyi öğrendik,  şimdi yeni edindiğimiz bu yeteneği 
gerçek bir atış sahasında ve gerçek bir uçuş yolunda deneyelim. Yeni uçuş
yolumuz  şimdi hedefin yüksek kabinden çıkış noktasıyla iki referans kazığının 
(hedef ve top ile) arasını birleştiren hayali bir çizgi... Bu hedefin gerçekte 
bulunacağı ve biz yavaş ve kontrollü bir şekilde atışa hazırlanırken, namlumuzun, 
sol elimizle yönlendirilerek izleyeceği uçuş yolu..... 
Gözlemlersek.. 
Herhangi bir istasyondan hedefin uçuş hareketini uçuş yolunda dikkatle izlersek 
(hedefe ikinci istasyondan dördüncü istasyona kadar yüksek kabinden ve 
dördüncü istasyondan altıncı istasyona kadar alçak kabinden dikkatimizi 
yoğunlaştıralım), hedefin ilk on ve onbir metrede bir fişek gibi çok hızlı bir şekilde 
hareket ettiğini göreceğiz. Ama oniki metreden sonra “hız yapan nesne” sessizce 
ilerliyor gibi gözükür... yani öncede gittiği hızla değil. Bu hız hissi ikinci ve altıncı
istasyonlarda daha belirgin olur.  
Bu istasyonlardan bakıldığında, ilk on metrede hedef bir “fişeğe” benzer, ondan 
sonra hızını yavaşlatır ve gökyüzünde son derece yavaş bir şekilde süzülür gibi 
gözükür... 
Bu iki özellik hedefin hızının uçuş yolunun ilk bölümünde neden o kadar hızlı
gözüktüğünü açıklar.  İlk özellik daha hayali türdendir. Önlemenin matematiksel 
yöntemle hesaplanmasında yapılan denemelerde, hedefin hızının ilk 35 
metreden 40 metreye kadar nerdeyse sürekli olduğu görülmüştür. Ancak, 
hedeflerin çıktığı noktaya ne kadar yakın olursak, hızı o kadar daha çok sezeriz. 
İkinci özellik, bunun yanısıra, daha somut bir problemdir. Hedef “kısa kollu” bir 
atış makinasından gönderildiyse, ilk 10 metreden 12 metreye kadar bir parça 
daha fazla hızlı gider, ama sonra “kontrol alanında” sürekli bir hıza dengelenir. 
Şayet hedeflerin saldırgan hızlarını ilk 12 metreden sonra kaybettiklerini 
düşünürsek, her iki örneğin de gerçek bir sorundan öte daha çok psikolojik bir 
sorun oluşturduğunu görürüz. 
Bir soru: Atıcı için tüm dikkatini hedefin uçuş yolunun ilk bölümündeki hızını
algılamaya odaklaması iyi bir fikir mi? Yoksa fişek hızının tedirgin edici hissini 
görmemezlikten gelip tüm kontrol edici hareketimizi direk olarak 12 metreden 18 
metreye olan alana, algılamamızın daha güvenilir ve daha az çarpıtılmış olduğu 
bölgeye mi getirmeliyiz? Bu soru tabii nitelik olarak yanıtı beklenmeyen bir 
sorudur ama tüm dikkatimizi bizim için uçuş yolunun en önemli olan kısmına, yani 12 metreden 18/19 metreye kadar olan kısma odaklamamızı sağlar. Burası
kontrol alanıdır! Burda,  şayet buraya kadar açıklanan ve öğrendiğimiz herşeyi 
uygulamayı başarırsak, hedefin kontrolü daha mantıklı, kolay ve çok daha 
etkindir. Bu alanda, namlumuzla direk olarak, koordine bir  şekilde, yumuşak, 
kontrollü ve emin hareketlerle, önlemeyi izleriz. Bu alanda saniyenin onda 
beşinden daha az bir bir sürede tüfeğimizi omuzlar ve bir yandan da tüfeğin ağzını istediğimiz yere getiririz....kesin olarak hedefin önlemesine! Mark 5’de (alçak beş) doğru bir şekilde önlemeye gitmek. 


Bu alan hareketi tatbik edeceğimiz alan, oyunu bizim kontrol edeceğimiz alan... 

bizim sevgili ve güven verici kontrol alanımız.... 4cü istasyonda duble için kontrol alanı  
Bir kere daha, bu dört kazığın yerleştirilmesinin, dördüncü istasyonda,  duble için 
hangi atış tekniğinin uygulanacağı sorusuna geldiğimizde, çok önemli olacağını
vurgulamak istiyorum.  Şimdilik, buna rağmen, sadece ilk dört istasyonda gerçek 
önlemeyi gerçek mesafede zihnimizle kavramayı elde edebilmek için aynı
kazıkları kullanmak istiyoruz. Bunun nedeni ise, ikiden dörde kadar olan 
istasyonlarda, iki kazık merkezden en uzakta olan sınırı temsil eder ve dışarıya doğru giden tüm uçan hedefler için atışımızı bu sınır içinde tamamlamalıyız. 
Ama, yeni kazandığımız, aynı anda tüfeği omuzlayarak yumuşak ve kontrollü bir 
şekilde önlemeye doğru gitme becerisi, kesinlikle iki referans kazığından birkaç 
metre evvel atışımızı bitirmemizi sağlar. Bir sonraki bölümde pratik egzersizlerde 
kazıkların referans noktası olarak kullanılmalarından bahsedeceğiz. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder